Selasa, 9 Jun 2009

PEMUDA TENAGA BURUH PAS

Islam Memimpin Perubahan

103 point melakar gagasan politik PAS mendepani cabaran dewasa kini dengan membuat penegasan berani dan meyakinkan bahawa Islam Memimpin Perubahan.

Umum mengetahui bahawa Islam adalah dasar perjuangan PAS. Ianya adalah suatu yang bukan sahaja termaktub di dalam perlembagaan parti bahkan ia adalah merupakan asas kenapa PAS ditubuhkan.

Berdiri tegak di atas dasar inilah PAS berjuang, berdakwah dan berpolitik Dasar ini jua menjadi platform kepada PAS untuk mendidik dan membina aqidah ummah serta fikrah dan syakhsiyah mereka. Bahkan dasar inilah yang membekalkan kekuatan dan menunjuk jalan kepada PAS untuk merubah landskap sosial dan politik tanahair agar tunduk dan patuh kepada wahyu Allah swt.

Saya tegaskan di sini bahawa gagasan Islam Memimpin Perubahan memerlukan tenaga pekerja [buruh kasar] bagi memastikan perubahan dapat dilakukan dan Islam memimpin perubahan tersebut. Justeru sifat Islam ialah memimpin bukan dipimpin, mengarah bukan diarah dan diikut bukan mengikut. Tentu sahaja ungkapan ialah ISLAM di atas dan yang lainnya di bawah.

Tentu sahaja bagi menjayakan gagasan besar dan penting ini Pemuda PAS sedia menjadi buruh kasar sebagai [Rijal at Taghyir]. Pejuang Islam yang akan melakukan perubahan tersebut.

Jika Dato' Seri Presiden bertanya kepada kita hari ini :

مَنْ أَنْصَارِي إِلَى اللهِ
Siapakah pembantuku untuk memperjuangkan Agama Allah swt.

Insyaallah, Pemuda-pemuda PAS tegak dan segak berdiri : lalu berkata :


نَحْنُ أَنْصَارُ اللهِ
Kamilah pembantu - pembantu [pejuang] Agama Allah swt

Harapan Dato' Seri Presiden dalam ucapan dasar yang dibentang, harapan para saff pimpinan dan harapan para perwakilan terhadap pemuda, suka saya tegaskan bahawa terlebih dahulu Rasulullah saw telah meletakkan harapannya yang tinggi kepada pemuda apabila baginda bersabda :


حَالِفْنِي الشَّبَابَ وَ خَالِفْنِي الشُّيُوخَ
Pemuda selalu mendokong perjuanganku
sementara aku sering disanggahi oleh orang-orang tua.

Kami Pemuda PAS akan mengulangi kenyataan Miqdad ibnu Amru ra kepada Rasulullah saw ketika mereka [Baginda Rasul saw dan para sahabat rhm] berbincang untuk mengambil keputusan turun ke medan berjuang demi menegakkan agama Allah swt . :

يَا رَسُولَ اللهِ : إِمْضِ لَمَّا أَمَرَكَ اللهُ فَنَحْنُ مَعَكَ .
وَ اللهِ لَا نَقُولُ لَكَ كَمَا قَالَتْ بَنُوا إِسْرَائِيلِ لِمُوسَى :
إِذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقَاتِلَا إِنَّا هَا هُنَا قَاعِدُون
وَ لَكِنْ إِذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقَاتِلَا إِنَّا مَعَاكُمَا مُقَاتلُون

Wahai Rasulullah saw : Berangkatlah ke medan juang sekira-kira Allah swt telah mengarahkanmu nescaya kami akan bersamu. Demi Allah! kami tidak akan berkata sebagaimana kenyataan Bani Israel kepada Nabi Musa as. Pergilah kamu bersama Tuhanmu berperang sementara kami mahu kekal tinggal duduk di sini Akan tetapi kami akan berkata, pergilah engkau bersama Tuhanmu berjuang sesungguhnya kami turut berjuang bersamamu.

Kami para Pemuda PAS berikrar :

  • Bahawa kami tidak akan menjatuhkan air muka Rasulullah saw .
  • Kami tidak akan mencemarkan wajah Al Mursyidul Am dan Presiden serta seluruh saf pimpinan.
  • Kami sekali-kali tidak akan menconteng arang kepada jamaah yang didokong ini.

Hari ini dalam sejarah apabila pemuda telah diberi "amanah Presiden" yang dinaskan dalam ucapan dasar agar :

Pemuda PAS memainkan peranan sebagai semak dan imbang agar landasan perjuangan PAS dan kerajaan-kerajaan PAKATAN Rakyat terus berjalan sebagaimana tuntutan Islam dan harapan rakyat.

Insyaallah pemuda [DPPP] akan terus memelihara ketulenan/kebasahan manhaj perjuangan Islam yang kita dokong. Kita akan pastikan PAS akan kekal identiti dan jati diri PAS sebagai Harakah Islamiyah dari 3 orientasi utamanya iaitu Dakwah, Tarbiyyah, Siasah.

Sementara 3 identiti PAS turut dipertahankan :
  • Futuristik [strategi dan persiapan PAS]
  • Fundemental [prinsip perjuangan yang sedang didokong]
  • Kontemporary [dalam pendekatan dan penampilan].

Pemuda PAS juga insyaallah akan senantiasa segar dan tegar untuk menegur atau memberi kritikan membina kepada saff pimpinan sebagaimana pemuda selamanya rendah diri senantiasa memerlukan tunjuk ajar daie, para ulamak dan saff kepimpinan.

Sumber : [Ust Nasruddin Hassan At-Tantawi]

0 ulasan:

Catat Ulasan

My Playlist