Ahad, 10 Januari 2010

PEDIHNYA INGATAN ALLAH KEPADA KITA

Wahai anak Adam, janganlah kamu tergolong dalam golongan mereka yang suka melengah-lengahkan taubat dan memanjangkan angan-angan.

Janganlah kamu mengharapkan kebahagiaan akhirat tanpa beramal.

Memperkatakan perkataan ahli-ahli ibadah tetapi beramal dengan amalan munafik. Sekiranya diberikan tidak pernah merasa cukup. Sekiranya tidak memperoleh sesuatu tidak mahu bersabar.

Menyeru kepada kebaikan tetapi tidak melakukan kebaikan. Mencegah kemungkaran tetapi masih bergelumang dengannya.

Mengasihi orang soleh tetapi tidak mahu bersama golongan mereka. Membenci orang munafik tetapi kamu terdiri daripada golongan mereka. Bercakap perkara yang tidak dibuat. Buat apa yang tidak disuruh. Meminta ditunaikan janji-janji Allah tetapi ia tidak menunaikan hak-hakNya.

Wahai anak adam, setiap hari yang baru, bumi akan menegurmu dengan kata-kata: ‘wahai anak adam, engkau berjalan di permukaanku, dan setelah itu engkau akn disimpan ke dalam perutku. Engkau memakan sebanyak yang engkau inginkan ketika berada di permukaanku kemudian engkau akan dimakan ulat di dalam perutku.’

Wahai anak adam, setiap hari bumi berkata kepadamu: ‘wahai anak Adam, aku ialah rumah yang sengsara. Aku adalah rumah yang bakal meninggalkanmu keseorangan. Aku ialah rumah yang gelap. Aku ialah rumah bagi ular dank ala jengking. Oleh itu, makmurkanlah dengan amal soleh, dan janganlah engkau runtuhkan daku.’

HADIS QUDSI(KITAB I.GHAZALI, AL-MAWA’IZ FIL AHADIS AL-QUDSIAH)

muhasabah diri kita sahabat.. :'(
bersegeralah kita bertaubat padaNya..:(

Allahu'alam.wassalam.

Sumber : [Ukhti Adi_rayah]

0 ulasan:

Catat Ulasan

My Playlist